تولید زعفران صادراتی

بهترین زعفران صادراتی در جهان

۹۰ درصد زعفران صادراتی جهان در ایران تولید می شود

طی خبری عضو شورای ملی زعفران گفت: از ۴۳۰ تن بهترین زعفران صادراتی تولیدی در جهان، ۴۰۰ تن آن در ایران تولید می شود. ۹۰ درصد زعفران صادراتی جهان در ایران تولید می شود. بیشترین تولید زعفران صادراتی در جهان معلق به ایران می باشد. ایران صادرات زعفران را با بالاترین کیفیت در جهان به خود اختصاص داده است. ایران فقط به ۵۰ کشور از ۱۸۰ کشور زعفران صادر می کند و این وظیفه دولت و بخش خصوصی است که با هم افزایی با یکدیگر بازار بیشتری برای زعفران ایران پیدا کنند.

در حوزه صادرات، زعفران سحرخیز اصفهان همچنان در ردیف اول کالاهای صادراتی اصفهان است و پس از آن انواع کفپوش‌ها و میوه و سبزیجات، رب گوجه فرنگی و محصولات فولادی قرار دارد.

او اضافه کرد: نیاز اکنون جهان ۴۳۰ تن زعفران است و کشورمان هم همین میزان تولید می کند، اگر دسترسی به بازار جدید بوجود بیاید کشورمان پتانسیل تولید چند برابر نیاز بازار جهانی را نیز دارد.

 

 

بیشترین تولید زعفران صادراتی در جهان
بیشترین تولید زعفران صادراتی در جهان

 

حسینی در ادامه با بیان اینکه استان های خراسان رضوی و جنوبی به تنهایی می توانند نیاز جهانی زعفران را به راحتی تامین کنند، افزود: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و کم آبی در کشور در ۲۰ استان کار کشت زعفران شروع شده است.

دلیل منحصر به فرد بودن زعفران سحرخیز المان، چیدن کلاله با دست و به صورت تک تک است. بنابراین ارزش بالای زعفران، آن را به دستاویزی برای جعل و تقلب تبدیل نموده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه کشت گیاه زعفران را متناسب با کم آبی دانست و افزود: به همین دلیل کشت زعفران در خراسان ماندگار و توسعه یافته است.

حسنی ، همچنین بر مدیریت صحیح مقدار کشت، مدیریت کیفیت تولید، بسته بندی و مدیریت رقابت در بازار جهانی از سوی مسئولان ذی ربط صنعت زعفران را مورد تاکید قرار داد.
او در پایان افزایش قیمت زعفران کشور در بازار جهانی را به ضرر صنعت زعفران دانست و گفت: بالا رفتن قیمت زعفران در بازار جهانی موجب از دست رفتن بازار می شود و رقبای جهانی جای ایران را خواهند گرفت.

error: Content is protected !!